مدیریت پروژه در استارتاپ

تا به حال قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین داشتید؟

تو این پست قصد دارم تا تجربیاتی که در این چند سال با حضور در تیم های مختلف تجربه کردم رو براتون به اشتراک بگذارم تا اگر قصد راه اندازی استارتاپ بصورت سایت یا اپلیکیشن دارید و اطلاعات فنی ندارید با این فضا بیشتر آشنا بشید.

در این چند سال استارتاپ ها و صاحبان ایده های زیادی رو دیدم که قصد شروع کاری رو داشتن ولی به علت عدم آشنایی با اصول توسعه نرم افزار، ضررهای زیادی رو دیدن و گاها کل کارشون رو تعطیل کردن. لازم دیدم تا مواردی که حائز اهمیت هست براتون اینجا بنویسم.

اگر با فضای کسب و کارهای آنلاین و توسعه نرم افزار آشنایی ندارید سعی کنید این موارد رو مد نظر قرار بدید. تا درصد ریسک شما کاهش پیدا کنه و با اطمینان بیشتری رو کارتون تمرکز کنید.

ساختار مدیریت پروژه

اگر شما صاحب کسب و کار و یا ایده هستید و قصد گسترش اون رو دارید سعی کنید ساختار مدیریتی رو درست کنید تا پروژه در مسیر درست با مسولیت های مشخص جلو بره. سعی کنید سه نوع مدیریت برای پروژه درست کنید.

  1. مدیر پروژه
  2. مدیر فنی
  3. مدیر مارکتینگ

این عناوین برای بزرگنمایی و شو نیست و هرکسی که تو این سمت ها قرار میگیره باید مسولیت پذیر و متعهد باشه تا بتونه پروژه رو به خوبی پیش ببره.
مدیر پروژه معمولا صاحب کسب و کار و یا ایده میتونه باشه که با مشاوره گرفتن از مدیر مارکتینگ محصول درخواستی رو به مدیر فنی اعلام میکنه. مدیر فنی با بررسی امکان اجرایی بودن و منابع و هزینه های اجرا، تعیین میکنه که این درخواست چطور پیش میره و در چه زمانی آماده میشه.
مدیر فنی در حقیقت محصول و یا امکان درخواستی رو برای تیم فنی ترجمه میکنه و با تیم خودش اون رو بررسی میکنه تا نحوه اجرا و زمان تحویل رو به مدیر پروژه اعلام کنه.

تعیین امین پروژه (کارشناس فنی)

این نکته کلیدی رو به یاد داشته باشید که هر وقت نسبت به چیزی شناخت نداشته باشید احتمال اینکه متخصص اون حوزه شمارو گول بزنه خیلی زیاده. و این موضوع در رابطه با برنامه نوبس ها هم صدق میکنه.
اگر نسبت به این حوزه شناخت کمی دارید سعی کنید برای خودتون یک نفر امین پیدا کنید که به خوبی این حوزه رو بشناسه. و در مراحل مختلف کار به شما مشاوره بده و کیفیت و کمیت کارو بسنجه.  برای تعیین کسی که اینکارو به عهده بگیره میتونید از طریق برقراری ارتباط و یا معرفی دوستان، افراد متعهد و با ایمانی رو پیدا کنید تا خیالتون از این بابت راحت باشه.
حتما سعی کنید یک نفر رو داشته باشید 😉

تهیه پیش طرح از پروژه و فاز بندی آن برا اساس مارکتینگ پلن (MVP)

هر ایده ای بعد از راستی آزمایی (به قول خودم) یعنی تعیین نقشه کسب و کار و بررسی اینکه میتونه سود ده باشه، وارد فاز فنی میشه و باید محصولی تهیه بشه که بشه اون رو فروخت.

وقتی به این مرحله رسیدید که قصد ورود به فاز فنی رو داشتید، سعی کنید بر طبق مارکتینگ پلن، یک نمونه اولیه از محصول خودتون رو بسازید. که حداقل امکاناتی که مد نظر دارید و قابلیت ارایه به مشتری رو بصورت تقربی داشته باشه بسازید.

هرگز در ابتدای مسیر دنبال یه محصول کامل نباشید. این یک اشتباه مهلک هست که سعی کنید بهترین چیزی که قصد دارید بسازید رو همون اول به بازار بدید.

یادتون باشه هیچ چیز از اول یک محصول تاپ نبود و 99% محصولات در طی زمان بهینه و تکمیل شدن!

انتخاب تکنولوژی

در هنگام شروع کار فنی یکی از چالش هایی که با آن مواجه خواهید بود، انتخاب نوع تکنولوژی هست.

معمولا با بچه های برنامه نویس که صحبت میکنید هر کدام از آنها سنگ کاری که بلد هستن رو به سینه میزنن! تکنولوژی هایی مثل (ASP.NET , MVC, PHP, JAVA , ….) و یا اسم های دیگه ای که به احتمال زیاد به گوشتون بخوره و اگر با این حوزه آشنا نباشید حتما با حجم انبوهی از اطلاعات درباره هر کدوم از اینها مواجه میشید که چند وقتی شمارو تو برزخ انتخاب تکنولوژی نگه میداره. به شخصه استارتاپی رو میشناسم که دو هفته زمان خودش رو بابت همین موضوع از دست داد!

برای انتخاب نوع تکنولوژی به این فاکتورها دقت کنید و در نهایت حتما از امین پروژه کمک بگیرید.

  1. گستردگی کار
  2. تخصص مورد علاقه
  3. بودجه بخش فنی
  4. نیروی فنی در دسترس

جستجوی نیروی فنی و تشکیل تیم

بعد از انجام همه این موارد بالا حال باید یکی از حیاتی ترین بخش های فنی کسب کارتون رو انجام بدید. و اون تشکیل تیم فنی خوب و کاربلد هست.

برای جستجوی نیروی فنی و یا تیم فنی سعی کنید در گروه های برنامه نویسی و یا گردهمایی هایی با عنوان هفکر که در شهرهای مختلف برگزار میشه شرکت کنید.

یکی از بهترین روش های جذب تیم فنی هم استفاده از ارتباطات و تجربیات کسانی هست که باهاشون کار کردید. سعی کنید از نیروهای جوان تر برای تشکیل بدنه تیم کمک بگیرید.

برای تعیین میزان حرفه ای بودن افراد از امین پروژه کمک بگیرید. برای پرداخت پول هم خساست به خرج ندید تا نیروی خوبی پیدا کنید. به قول معروف میگن هرچقدر پول بدی همونقدر آش میخوری 🙂 اما مواظب باشید از اونور بام نیوفتید.

مذاکره با نیروهای فنی

خب حالا که نیروی فنی رو پیدا کردیم چطور باهاشون مذاکره کنیم؟

مذاکره با تیم فنی معمولا بر سر دو موضوع اتفاق میوفته. یکی انجام کار (شرایط و زمان) و دیگری موارد مالی.

برنامه نویس ها معمولا به سه صورت همکاری میکنند. تمام وقت (شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 6 عصر) – پاره وقت – پروژه ای

ولی در نهایت منافع و منابع مادی شما تعیین میکنه که به چه صورت با برنامه نویس ها و نیروهای فنی مذاکره داشته باشید. اما خاطرتون باشه که منافع هر دو طرف رو مدنظر بگیرید.

در ضمن این نکته رو به یاد داشته باشید که هیچ وقت کسب و کار خودتون رو منوط به حضور یک شخص نکنید!

بستن قرارداد

حتما با برنامه نویس ها و نیروهای فنی قرارداد ببندید و در اون شرایط و نحوه تحویل کار و پرداخت هارو مشخص کنید.

تحویل پروژه

یکی از اساسی ترین نکات پروژه بحث تحویل اون هست. به چند نکته توجه کنید:

  1. اول اینکه پروژه رو فیچر به فیچر تست کنید و تحویل بگیرید
  2. در هر بخش بعد از تست و نهایی کردن فیچر با بخش فنی جلسه داشته باشید
  3. قبل از تست نرم افزار بصورت کامل، کار رو تموم شده حساب نکنید
  4. بازه ای برای گارانتی در نظر بگیرید. چون برخی از خطاها در طول زمان و توسط مشتری ها ممکنه گزارش بشه

شاد باشید و موفق 

 

Photo by Karina Carvalho on Unsplash