تجربه ی کاربر و طراحی آن به چه معناست؟

تجربه ی کاربر یا همان UX ، تجربه ی واقعی کاربر در استفاده از یک محصول است . پس به زبان ساده‌تر تجربه ی کاربر، فرآیند ایست که باید به درک درستی از خواسته ها و نیازهای کاربران رسید و آنرا در طراحی محصول خود برای انتقال بهترین تجربیات کاربران که خب البته پیچیده ترین قسمت این فرآیند هم هست ،به کار بریم .
طراحی ux با تحقیق در مورد کاربر آغاز میشود . مصاحبه هایی با کاربران،طرح پرسشنامه ها و تمرکز بر گروه های کاربران نمونه هایی از تکنیک های طراحی Ux اند که ممکنه یک طراح ux به منظور بدست آوردن تصویر شفافی از نیازها و مطلوب کاربر بکارگیرد .
نتایج مفید بدست آمده از تکنیک های نامبرده در راستای تحقق نیازهای کاربر به فاز توسعه و طراحی تولید محصول تزریق میگردد .
آنچه که بعد از آن اتفاق می افتد تحقیقات و بررسی های بیشتر همچون تست قابلیت استفاده محصول ، تست کاربر و … است ، برای اینکه دریابیم که آیا رفتارهای کاربر در استفاده از محصول در چهارچوب توقعاتمان می باشد و یا خیر .. نتایج بدست آمده از این تحقیق به راند جدیدی از طراحی باز میگردد و همچنان این فرآیند تعاملی ادامه دارد …

در تصویر زیر تقسیم بندی UX به سه ناحیه ی کلیدی در استفاده از یک محصول را میتوانید مشاهده کنید …

ظاهر یک محصول تنها به زیبایی بصری آن خلاصه نمی شود و باید برای ایجاد حس اعتماد و اطمینان در کاربر خلق شود و حتی در ظاهر هم توقعات کاربران را برآورده سازد .
“حس” یک محصول تماما به لذت استفاده از آن برمیگردد که بتواند در تعامل متقابل کاربر و عکس العملش در استفاده از آن ، انرژی های مثبت و عواطف خوشایند و مطلوب در وی ایجاد شود . و در آخر ، پیکره و مبنای UX، مفهوم ” قابلیت استفاده ” یک محصول یعنی همان پیاده سازی تفکری که بر اساس آن ، محصولات به راحتی قابل فهم و استفاده میباشند .
“قابلیت استفاده ” ناکارآمد ، UX را میشکند . برای اطمینان از درستی و بی نقص بودن ” قابلیت استفاده “محصولات خود، بهتر است در عین فردی سازی ، همچنان کاربردی و قابل پیش بینی در حین کار کاربران باشند.

داده های بخش مارکتینگ از مطالعه و تحقیق بر روی رفتارهای مصرف کنندگان ، الگوهای هزینه و اولویت ها بدست می آید و داده ها و اطلاعات مورد نیاز طراحی UX نیز ، از مطالعه نیازهای کاربران و رفتارشان حاصل میشود .
هر دو حوزه قویا بر تحقیق و مطالعات متمرکزند از این جهت بیان این دیدگاه که هم متخصص مارکتینگ و بازاریابی و هم طراح UX بدون مطالعات اولیه نمیتوانند عملکرد درستی از خود داشته باشند ، قابل قبول و منطقی ایست. همچنین با وجود وجه اشتراک متمایزی که در تکنیک های تحقیق و بررسی ایست ، ممکنه بتوانید هم در سمت بازاریاب و هم طراح UX استخدام شوید . مصاحبه ها ، گفتگو ها و تبادل ایده در گروه هدف ، همه پرسی ها ، مطالعات قومیتی ، فرمول پرسونای کاربر و غیره از این تکنیک ها هستند .