شروع طراحی وب

طراحی وب را از کجا شروع کنم؟

شروع طراحی وب!

قصد دارم تا این سوال و نکته مبهم رو توضیح بدم که چطور طراحی وب رو شروع کنیم و از کجا شروع کنیم؟

همه چیز از یک رویا شروع میشود؟ اگر این نوشته کوتاه رو خونده باشید متوجه میشید که اکثر چیزها تو دنیا ابتدا یک رویا و تصور بودن. که با تلاش و کوشش تبدیل به واقعیت های قابل لمس امروزی شدن.

برای افزایش قدرت خلاقیت و تصورات خودتون به سایتهایی سر بزنید که طرحهای مختلفی رو ارایه میدن. مانند (dribbble.com) ، (behance.net) ، (www.uplabs.com). با مراجعه به این سایت ها شروع کنید به مشاهده انواع طراحها.

بعد از اینکه تصاویر و طرحهای مختلف رو دیدید یه برگه بردارید و روی کاغذ طرحی که دوست دارید داشته باشید رو بکشید. فراموش نکنید که طراحی وب یا هر طراحی دیگه از راهکارهای ساده شروع میشه. و  این نکته رو بخاطر بسپارید که هر طراح حرفه ای که میبینید ابتدا یک آماتور بود و تمرین و تلاش به اینجا جایگاه رسیده. اگر طرح ضعیفی طراحی کردید نگران نباشید، کم کم رشد خواهید کرد. اگر بعدا به طرحهایی که الان میزنید نخندید در واقع شما کاری از پیش نبردید!

شناخت ابزار طراحی

سعی کنید ابتدا درست تصور کنید که چه چیزی میخواهید بعدا سراغ ابزار برید. ابزاری که معمولا بطور وسیع در طراحی وب استفاده میشه فتوشاپ و ایلوستریتور هست. اگر شما شکل درستی از خواسته های خودتون رو در ذهن داشته باشید به راحتی میتونید ابزار رو یاد بگیرید و باهاش کار کنید. اما اگر ندونید ابزاری که یاد میگیرید کجا و چطور به دردتون میخوره، کارایی اون رو به زودی فراموش میکنید.

بطور مثال ما در دبیرستان انواع مشتق و انتگرال رو یاد گرفتیم اما اغلب چون کاربردش رو تو زندگی روزانه درک نکردیم هر چقدر هم اون زمان حرفه ای بوده باشیم، الان تقریبا اون مطالب رو فراموش کردیم. پس این نکته رو به خاطر بسپاریم که:

هر چیزی که درک نشود به زودی فراموش خواهد شد.

تمرین

اگر حرفه ای شدن یه نکته کلیدی داشته باشه اونم تمرین هست. تمرین. تمرین. تمرین.

برای ورزیده شدن تو هر کاری، بعد از یادگیری اصول اون، شروع کنید تمرین کردن. هر روز تمرین کنید.

در طراحی وب یا هر طراحی دیگه ای، یکی از روشهای حرفه ای شدن، کپی کاری هست. بله درسته کپی کنید. به سایت هایی که تو قسمت اول به اونها اشاره کردم مراجعه کنید و طرحهایی که باب طبع شماست پیدا کنید. برای هر تمرین طراحی وب دوتا پوشه درست کنید یکی به اسم original و یکی هم به redesign. عکس های اصلی رو بزارید تو پوشه اولی (اورجینال) و عکسهایی که خودتون طراحی کردید رو بزارید تو پوشه (ریدیزاین). سعی کنید چندبار از روی یک طرح کپی کنید. با مقایسه اون طرحها با نمونه اولیه، میتونید پیشرفت خودتون رو بسنجید و این کار بهتون انرژی و انگیزه میده.

قسمت دوم تمرین که باز هم خیلی مهمه، تبدیل طرحهای رسم شده روی کاغذ به طراحهای وب (یا غیره…) در نرم افزارهای طراحی هست. در قسمت اول بهتون گفتم که روی کاغذ طرحهای مورد نظرتون رو بکشید. خب حالا طراحهایی که کشیدید رو کم کم تبدیل کنید به فایل های گرافیکی. میتونید از طرحهاتون عکس بگیرید و اونهارو با فایل های گرفیکی مقایسه کنید.

یادتون باشه اگر طرحی زدید که با طرحهای مورد انتظارتون خیلی فرق داشت. بیشتر تلاش کنید تا به طرح دلخواه برسید. اینم بدونید چیزی که قراره آخر بدست بیاد رو همون اول توقع نداشته باشید حاصل بشه.

پروژه های واقعی

هر کاری با مشاهده نتایجش جذابتر میشه و خستگی از تن آدم میره. مثلا کشاورزی که شش ماه برای برداشت گندم تلاش و صبر کرده، موقع برداشتش حس خیلی خوبی داره.

بعد از اینکه تا یه حدی تمرین کردید و این توانایی رو در خودتون دیدید که میتونید حالا با ابزار طراحی وب کار کنید و کمی هم ذوق و سلیقه دارید، بهتره شروع به کار کنید. اعتماد به نفس داشته باشید و برید سراغ کارهای واقعی .

برای شروع به سایتهایی مثل پونیشا سر بزنید و با قبول طراحی وب و یا هر بخشی که بهش علاقه دارید، سعی کنید وارد دنیای واقعی کار بشید و همیشه اینو به خاطر داشته باشید که بیشتر تجربیات در روند کار هست که به دست میاد.

یکی از تمریناتی که میتونید برای کارهای واقعی انجام بدید، کپی سایتهای آنلاین هست که درحال حاضر دارن کار میکنن. اپلیکشین ها و سایتهایی که باهاش سرو کار دارید رو کپی کنید. این باعث میشه ترس شما از انجام کارها و پروژه های واقعی ریخته بشه.

 

نکته: همیشه سعی میکنم کوتاه و مفید بنویسم. اگر سوالی داشتید در تلگرام و یا توییتر پیام بدید. 😉

شاد و موفق باشید.

 

Photo by Carl Heyerdahl on Unsplash