تجربه کاربری و فروش

تجربه کاربری (UX) چطور به فروش بیشتر کمک میکند؟

ux یا User Experience و همون تجربه کاربری  نشون دهنده شخصیت و طرز تفکر سازمان شماست.

فکر میکنید به دردتون بخوره؟ بزرگترین اشتباه اینه که فکر کنید رابط کاربری و تجربه کاربری تو شرکت شما خیلی خوبه!

به نظرم باید یه ارتش UX وجود داشته باشه چون هر چیزی جای بهتر شدن داره و باید هم بهتر بشه.

UX چیست و چطور میشه اون رو یاد گرفت؟

ux یا همون تجربه کاربری، حسی هست که کاربر هنگام مواجهه و کار با محصول شما بهش منتقل میشه. یا برای مثال مزه غذایی هست که شما تهیه میکنید.

علم تجربه کاربری بیشتر از محاسبات تئوریک، یک علم حسی و تجربی هست. و باید اون رو از کسایی که محصول شمارو استفاده میکنند یاد بگیرید. برای همین منظور هست که این علم هر روز در حال تغییر و رشد هست. و در گذر زمان و با تغییر الگوهای رفتاری و علاقمندی های آدم ها تغییر میکنه. ممکنه یه تجربه کاربری خوب در سال 2017 با یه تجربه کاربری خوب در سال 2020 کاملا متفاوت باشه!

یک مثال بزرگ و جالب و احمقانه، داستان Myspace هست. هنگامی که فیس بوک شروع به رشد کرد، به سرعت در سال 2009 به همان میزان کاربران رسید.

سال 2010 بود که فیسبوک ضربه نهایی رو به Myspace زد. اما چطور؟؟؟ :O

طبق گفته Chris DeWolfe فاندر Myspace  اونها بطور مشخص روی کاربر و تجربه کاربری متمرکز شدن. حتی ابتکار بازاریابی که جاستین تیمبرلیک را برای ترویج نام تجاری خود دعوت کردند، به هیچ وجه کمک نکرد. بله UX بازاریابی رو له و لورد (دگرگون) کرده.

وب سایت هایی که برند شده اند نمونه واقعی ارتباط با کاربران و یا مشتریان هستن. بنگاه های B2B و B2C به نوبه خود به همان اندازه می تونند بهینه سازی کنند تا بهترین نتایج رو کسب کنند.

بهبود و بهینه سازی تجربه کاربر از یک وب سایت، عنصر تعیین کننده یک کسب و کار موفق است.

چطور تجربه کاربری (UX) میتونه فروش شما رو افزایش بده؟

البته شاید این حرف یکم جالب و شگفت باشه که تجربه کاربری میتونه فروش رو افزایش بده. البته اگر به درستی اجرا بشه.

جالبه بدونید سایت آمازون فروشش رو 29% افزایش داد (یه چیزی در حدود 12.83 بیلیون دلار). اونم بوسیله افزودن توصیه ها در کنار هر محصول. این قابلیت افزایش تجربه، یه جنبه از تعریف کسب و کاره که امروز می دونیم و بهش احترام می گذاریم.

به گفته برخی از تحلیلگران، به لطف ویژگی UX  که تازه متولد شده، نرخ تبدیل آمازون تا 60٪ افزایش یافته است. دود از سر آدم بلند میشه! نه؟

گزارش های اولیه از سال 2013 توسط Econsultancy ادعا می کنه که تقریبا سه چهارم (74٪) از کسب و کارها اعتقاد دارند که تجربه کاربر در بهبود، تغییر و فروش اونها بسیار مهمه. و همچنین  72٪ ادعا کردن که UX رضایت مشتری رو بهبود می بخشه.

چطور رضایت بالای مشتری به کسب و کار من کمک میکنه؟

به قول قدیمی ها، هرچی رضایت بالا باشه پاداش بیشتره. (هرچی مشتری راضی تر باشه پول بیشتری میده). من همیشه اینو گوشه ذهنم نگه میدارم ، اما به سختی میشه مشتری رو راضی نگه داشت.

به هر حال رضایت مشتری باعث میشه بیشتر به کسب و کار ما وفادار بمونه. و سود از مشتری ثابت هست که به دست میاد.

خودم به شخصه اعتقاد دارم که رضایت مشتری نه تنها مهم بلکه بسیار بسیار مهمه. یعنی خیییییلیییی مهمه! 😉

یادمه با یک سایتی همکاری میکردم که کاربرانش نمیتونستن وارد پروفایلشون بشن و مبلغ شارژ حسابشون رو ببینن. و ما با خیال راحت یکسری منو زیر اسم کاربر گذاشته بودیم که با زدن روی اسمش میتونست اون رو ببینه. اما مشتری ها زنگ میزدن و درخواست مشاهده شارژ حسابشون رو داشتن. به این نتیجه رسیدیم که دکمه هارو کنار هم بچینیم روی هدر سایت شارژ رو نشون بدیم (بجای بردن زیر اسم و گذاشتن در منو). به این ترتیب تلفن های این بخش به کلی تموم شد و کاربرا هم دیگه نمیترسیدن که پولشون بپره!

خودم به شخصه این رو تجربه کردم که کاربر وقتی میخواد سریع خرید کنه اگر به مشکل بر بخوره به راحتی ول میکنه میره سراغ یه سرویس دیگه! و خیلی کم پیش میاد بخواد اصرار داشته باشه که حتما از شما بخره.

در سایت فروش بلیت پرواز خارجی چندین مورد دیدم که کاربر وقتی در مرحله ای از خرید به مشکل بر میخوره یا نمیتونه راحت کار کنه، به راحتی سراغ یه سایت دیگه میره. و به همین سادگی شما یه مشتری رو از دست میدید!

 

نتیجه گیری

تجربه کاربری بخشی هست که به نرمی و آرامی بقیه بخش های تجاری رو تحت تاثیر قرار میده. اصل این هست که کاربر راحت باشه و سریع به خواستش برسه! بر همین اساس رضایت بالا منجر به فروش بالا می شه ، به همین سادگی!

طراحی یه سایت با تجربه کاربری بهتر یکم دشوار هست برا همین کسب و کارهای کوچیک میتونند اینکارو با رصد کردن کاربرانشون شروع کنن. یاد بگیرید که اونها اشتباه میکنند و اون رو بهبود میبخشن. این روش درست پول درآوردن هست.

 

Photo by Jonathan Simcoe on Unsplash

 righthello.com/how-ux-is-the-right-way با اقتباس از

2 thoughts on “تجربه کاربری (UX) چطور به فروش بیشتر کمک میکند؟”

  1. پس UX عناصری هستند که باعث میشود کاربر تجربه بهتری از سایت داشته باشد ولی لزوما UI نیستند .مثلا افزودن قابلیتی که از لحاظ استفاده یا تکنیکی لزومی ندارند ولی به کاربر حس بهتری میدهند.جالب بود.ممنون

    1. سعید رنجبر

      دقیقا همینطوریه نیما.
      UI بخشی از UX هست که میتونه کمک کننده باشه ولی لزوما همه UX نیست. 97% کاربران رنگ و لعاب رو میبینن و بهش اهمیت میدن، این باعث میشه که UI انقدر مهم جلوه کنه.

Comments are closed.